Anmeldelser af Sæson indtil videre

Jyllands-Posten 19.10, Nicklas Freisleben Lund:

“En tydelig ambition i og kvalitet ved ”Sæson” er sansningen af de forskellige steder og deres tilstande. Tag f.eks. det begejstret-naive blik på expat-opvæksten i Bangladesh (”Tjenestefolkene var søde. Kokken Sylvester lavede chokoladekage med et sommerfuglemønster strøet på i flormelis”), der mikses med en snigende bevidsthed om en mindre eventyrlig virkelighed. F.eks. via beskrivelsen af de fatale oversvømmelser, der rammer landet: ”Men vi gik ikke i de oversvømmede områder og kunne ikke dø […] Vi var så lette, så blege, at det næsten var, som om vi var digitale”.
Det er blot nogle af ”Sæson”s mange, gode sætninger – få kan skrive med samme vekselvirkning mellem sødme, humor, skønhed, skødesløshed og hårdhed som Løppenthin.”

Hele anmeldelsen:

Politiken 6.10, Lilian Munk Rösing:

“Med græshoppedatteren fortælles historien om en sorg og et savn, men også om at kunne overskride menneskemåder at være i verden på. Per kommer på besøg i Rue des Glands med sine tusind græshoppebørn (avlet med Døden) som en euforisk sværm: »De spiste af sofaerne, væltede potteplanter, de tog ud i byen med mit dankort og kom hjem med dyre og spraglede kjoler til mig. I Rue des Glands sidder Frank og skriver: »transcenderede mig selv og blev funktion, blev hybenbusk, blev bjørneklo, blev myre. Skrive skrive skrive som jeg altid har gjort, fra jeg var en meget lille Frank«. »Det var min flugtlinje«. Ordet ’flugtlinje’ klinger af de franske filosoffer Deleuze og Guattari, der søger ’flugtlinjer’ ud af den alt-for-menneskelige eksistensform, og det er sådanne overskridelser, græshoppemoderen fremskriver, når hun bliver til sværm, bliver til plante, bliver til insekt. [..] Jeg er kommet til at citere meget i denne anmeldelse, og egentlig har jeg ikke lyst til andet end at citere – der er i Løppenthins skrift et fantastisk drive, som river læseren med fra første stavelse. Det ældgamle mytiske legeres med det tidstypiske og autofiktive, det politiske med det poetiske, det rockede med det episke, det euforiske med det depressive, og man har lyst til intet andet end at følge skriftens flugtlinje.”

Hele anmeldelsen:

Weekendavisen 27.9, Klaus Rothstein:

“Hvis man kan sit græske stof, eller hvis man læser på lektien, vil man opdage forbindelseslinjerne mellem myte og roman, men Lea Marie Løppenthins er hverken kustode eller kurator i en museal verden, hun er en frit fabulerende forfatter, og ikke for fin til at lade Frank placere sig selv og Per udenfor den klassiske mytologi, nemlig i moderne svensk børnelitteratur: ”Et par fra litteraturhistorien, jeg kan finde på at sammenligne os med, er Peddersen og Findus.””

Hele anmeldelsen:

Hele anmeldelsen gratis og med mine bitre kommentarer i kommentarsporet:

Øresvangerskabet

Information den 27. 9, Nanna Goul:

“Lea Marie Løppenthin (f. 1987) debuterede som digter med den vidunderlige digtsamling (og titel! Og omslag!) Nervernes adresse i 2014, og selv om hun både har skrevet digte (Marts er bedst, 2016) og prosa (Panser, roman, 2016) siden, er det svært for mig at tænke Løppenthin som forfatter. Hun er mest af alt bare digter! En digter kan sagtens skrive romaner, uden problemer, men for mig at se sker det for Løppenthin fra poesiens ståsted. Lea Marie Løppenthins sprog tager ligesom ikke imod diktat fra en eller anden plotmester, Sproget blomstrer i sin egen have, snublende, det myldrer ud over siderne i forskellige retninger, det får nye ideer, indfald, det morer sig – med sig selv og verden og sanser ting, der måske ikke ligger lige for.”

Hele anmeldelsen:

*

Forfatter og billedkunstner Kasper Bonnén har skrevet et dejligt essay om bogen på sin facebook-profil, hvor der blandt andet står:

“…Når hovedpersonen føder en græshoppe bliver den noget der eksisterer, en væren mellem personen og verden, et mellemværende mellem Frank og livet. Hun har brug for den eksistens, dette mellemværende til at binde sig selv sammen med omgivelserne og samfundet. Hun etablerer de her mellemværender på mange måder. I begyndelsen af bogen kommer hun til at passe en hund, som hun forsøger at få til at tale ved at gnide bjørnegalde ind bag dens øre, men det er som om hele livet gælder om at danne de her mellemværender.Og meget af skriften beskriver verden som om den er en slags substans der hele tiden skal gives form. For at den kan blive et mellemværende for forfatteren, eller en væren for Frank.Det bogen gør sig mest umage med er at beskrive enkelte hændelse og små begivenheder, der i al deres almindelighed beskriver en særlige oplevelse af verden. De stor metalag, myten, sygdommen, døden, livet, kriserne undersøges samtidig med at de også af-skrives; det er i det daglige at verden findes og leves, det er i detaljen og i praksis at symbolerne viser sig, hvordan Frank går rundt i en by og prøver frakker, hvordan frakkerne bliver først et skjold, men så bliver netop det skjold som gør at byen kan tages på, på den måde blive verden for Frank skabt i små ritualer. Ritualer som når jeg læser, ikke opleves som en afvigende tilstand, men som den eneste meningsskabende tilstand i en verden der vel kun kan opfattes som noget der skal samles.”

Hele teksten:

*

Men altså, det vigtigste er stadig at høre playlisten: